Kurser

Jag undervisar och föreläser gärna! 

Här är kurser jag gärna håller, några beprövade och några under arbete..
Kontakt: evans(at)brieditis-evans.se

Synvillor och skuggspel -eller broderiet utan baksida. 
Föreläsning och workshop. 


Brodera med tyll och andra transparenta material. 
Många nya och experimentella idéer prövas med broderi på tyll och i kombination med icke-transparenta material. Kompositioner av lager på lager, olika färg, tredimensionella former och visuella effekter med skuggspel.

Säg tyll och du tänker på vita brud-klänningar, brudslöjor och tyllgardiner, eller svarta slöjor och sorgflor, romantiska eller syndiga spetsar och balettkjolar .

Tyll som material är starkt associerat med färgerna vitt och svart som representerar stora händelser i en människas liv; dop, konfirmation, bröllop, begravning. Glädje och sorg, oskuld och synd. Liv och död.


Idag finns, förutom tyll i bomull och silke, även syntettyll i en mängd färger och med egenskaper som öppnar för inspirerande broderier inom andra användningsområden.



Tidigare kurser:
- Hemslöjden i Östergötland, halvdagars workshops på broderisymposium, 2015
- hemslöjden i Skåne, fem dagarskurs på Östra Grevie Folkhögskola, 2014
- ABF i samarbete med Skapande broderi, heldagsworkshop 2014
- Hemslöjden i Skåne, halvdagsworkshop på broderiseminarium i Kristianstad, 2013


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Korsstygnet - Kors och tvärs mellan trend och tradition.
Föreläsning och/eller workshop

Korsstygnet är ofta det första man broderar. Det finns i en mängd materialsatser med mönster i olika svårighetsgrader och varierande estetisk/konstnärlig kvalitet. För många är korsstygnet belastat och förlöjligat, förknippat med förspilld kvinnokraft. Stygnet vi älskar att hata?

Som broderi har det ändå blivit en symbol för det textila hantverket, kanske just pga ovan och många använder det för att uttrycka sig  konstnärligt. Korsstygn var trendigt redan på 1800-talet, på gränsen till maniskt, och vi ser det nu inom både konst- design och gör-det-själv. Stygnet är lätt att följa och att anpassa till pixlarnas bildvärld. 

Finns det utrymme för fler och nya uttryck för korsstygnet? 
Går det att använda andra material än gängse linnetyg, stramalj i kombination med moulinégarn och ullgarn, Kan man bryta loss stygnet från dess trådbundna form? Vill man arbeta rent dekorativt eller sprida ett budskap?




Tidigare kurser:
- Hemslöjdskonsulenterna i Västerbotten.  Tredagarsturné i Skellefteå, Lycksele, Umeå 2014
- Hemslöjdskonsulenterna i Jämtland, helgkurs i Östersund 2013

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om broderier, sömmar och stygn
-föreläsning

Vad som helst går att omvandla till textila uttryck, och en broderibörds ögon vill gärna översätta alla möjliga synintryck med nål och tråd. En bildrik föreläsning om stygn eller sådant som kan bli stygn!



Broderi är sömmar med nål och tråd.  Sömmar används för att sammanfoga tyger med varandra och kan vara mer eller mindre dekorativa. Dekorativa sömmar kan kallas för broderi och konstfärdiga sätt att arbeta med sömmar eller sammanfoga tyger kan kallas för konstsömnad. Och så finns det en hel värld av olika sätt att göra detta på, och har så gjort sedan människan uppfann nål och tråd. 
Utforskandet och upptäckandet är oändligt och oändligt inspirerande!

Jag förhåller mig fritt till tekniker och material och vill kunna röra mig obehindrat med nål och tråd - mellan konstsömnad och nyttosömnad, tradition och nyskapande, uppdrag och broderi för enbart mitt höga nöjes skull - och utan att värdera det ena högre än det andra. Berättar om vad som inspirerar och driver min nål och tråd.

  





Tidigare föreläsningar:
- Hemslöjdskonsulenterna i Jämtland i samband med Vårsalong i broderi på Jamtli, 2014


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Reflex som broderi -och slöjdmaterial. 



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fula Kläder -kan bara bli bättre





















--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar