onsdag 6 januari 2016

Hej 2016!

Välkommen broderiåret 2016!

Rätstickad tröja med förstygnsbroderi med reflextråd, som är osynligt om inte ljuset faller på.

Det är fortfarande reflextider även om snön nu gjort det lite ljusare. Ju mindre snö desto mörkare är vintern. If har i samarbete med designers AnnSofi BACK (2014) och Örjan Andersson i år tagit fram reflexkollektioner för att man skalla synas bättre i mörkret.

För dig som vill göra själv - Reflex finns också som handarbetsmaterial och jag har under några år använt reflex- Reflextyg och band som man kan använda som applikationer, i kombination med andra material och tråd som man kan brodera med (säkert också virka och sticka).

Det finns reflextråd i olika dimensioner (seemenorway) och jag har provat att brodera med den på olika klädesplagg i min till stora del grå garderob. Eftersom tråden är dubbelsidig och ganska dyr vill man inte slösa med den så att för mycket av den hamnar på undersidan. Den bästa broderitekniken är förstås läggsömmen där nästan all tråd ligger på ytan.





















Det som fascinerar mig med materialet, utöver att jag tycker om grått, är att det inte syns om inte ljuset faller på, från exakt rätt håll. Möt den Den Huvudlöse Mannen i fullmåne...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar