lördag 6 april 2013

Mamma sparar alla alster

Mammor sparar sina barns alster, så också min. Därför är det så tacksamt att fortsätta ge, man vet att de kommer att hitta en plats för allmän beundran (hos mig hamnar broderierna för det mesta i en låda tillsvidare). Min mamma flyttar om en del så denna påsken hittade jag bl. a detta:

Korsstygnsbroderi från Clara Waever. Jag gick i fjärde klass och mamma broderade ett stort körsbärsträd. Jag fick göra fåglarna och maskrosorna på några lösa linnetyger.
Korsstygnet, ett av de första stygnen man lär sig och jag måste ha fått blodad tand.




Den här svanen kom också till i mellanstadiet och jag kan fortfarande minnas hur extremt nöjd jag var!
Första egna kompositionen och hitta stygnen som skulle passa. Särskilt nöjd var jag med mötet mellan vågorna och svanen...












Graffitibokstäver för märkning av linne  t ex handdukar för glas. Det finns en handduk för varje bokstav i alfabetet. De visades 1998-1999 i utställningen K-märkt, först på Konsthantverkarna i Karlstad. Sedan på Galleri Strand i Östersund och på Örnsköldsviks konstmuseum.

De ingick också som en del av Art &Kraft på Hemslöjden i Linköping.





Eller att använda som bokstäver för bonader. Fler bilder på graffitibokstäver finns i tidigare inlägg








Tyllbroderi monterad på en gammal lampskärm. Vävlin i röda nyanser på vit bomullstyll.
Den var visades upp-och-ned på en stjälk av trä, som en överdimensionerad blomma, på en utställningen Linnébroderier på Huseby.





Nu lutar det åt att den kommer att hamna i trappan som just lampa. Märkligt hur den plockar upp tapetbården från Carl Larsson gården, det var inte avsiktligt.








Liten lustigkurre kommer alltid på nya användningsområden...


SNÖ- snö förklarat i Svenska Akademins ordlista.
Broderiet ingick i utställningen 'Stygn' på HV när de firade sitt 125-årsjubileum.

Mitt tema var snö och is och detta broderi visades ofärdigt som det ser ut med nålen kvar. Bilden är beskuren. Broderat med en typ av efterstygn eller förstygn. Svart sytråd på vit linnebatist.



 Spännande är också baksidan, som påminner om ett främmande skrift.




Tulpanerna i silkeapplikation kom med redan i förra inlägget.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar